Abstract:
تناولت هذه الدراسة موضوع قلق المستقبل وعلاقته بجودة الحياة لدى الطلبة المقبلين على التخرج ماستر 2 تخصص علم النفس بجامعة زيان عاشور ، حيث الهدف من هذه الدراسة هو الكشف عن العلاقة بين المتغيرين ، ولمعرفة هذا قمنا باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي للإجابة على تساؤلات الدراسة .
ولقد تم استعمال مقياس قلق المستقبل ( لخالد ابو فضة ) ومقياس جودة الحياة (لكاظم ومنسي) ، حيث تم تطبيق هذه المقياسين على عينة تتكون من 72طالب وطالبة من كلية العلوم الانسانية والاجتماعية قسم علم النفس .
وتم جمع البيانات وتحليلها احصائيا وتحصلنا على النتائج التالية :
*لا توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين قلق المستقبل وجودة الحياة لدى طلبة السنة الثانية ماستر قسم علم النفس بجامعة الجلفة.
*لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل وجودة الحياة لدى طلبة السنة الثانية ماستر علم النفس تعزى لمتغير الجنس.
*لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل وجودة الحياة لدى طلبة السنة الثانية ماستر علم النفس تعزى لمتغير التخصص.
Study summary
This study dealt with the issue of future anxiety and its relationship to the quality of life among students who are about to graduate Master 2 majoring in Psychology at ZayanAshour University.
The future anxiety scale (by Khaled Abu Fadda) and the quality of life scale (by Kazem and Mansi) were used. These two scales were applied to a sample of 72 male and female students from the College of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology.
The data was collected and analyzed statistically and we obtained the following results:
*There is no statistically significant correlation between future anxiety and quality of life among second-year master's students, Department of Psychology, University of Djelfa.
* There are no statistically significant differences in the level of future anxiety and quality of life among second year students of the Master of Psychology due to the gender variable.
* There are no statistically significant differences in the level of future anxiety and quality of life among second year students of the Master of Psychology due to the variable of specialization.