Abstract:
يعالج موضوع دراستي:" دور الإعلان الإشهاري الإلكتروني في عملية التسويق التجاري"، وذلك بالنظر للدور الفعال الذي تحدثه الإشهارات والإعلانات الإلكترونية في العملية التجارية التسويقية عبر الانترنت، حيث أصبحت هذه الأخيرة عنصرا فعالا ومهما له تأثير كبير وقوي على الجمهور المستهلك لما لها من امتيازات وتسهيلات بين المنتج والمتلقي.
وعليه قمت بتقسيم الدراسة إلى ثلاثة فصول:
الفصل الأول يتمثل في الإطار المنهجي والذي يتضمن إشكالية الدراسة وتساؤلها الرئيسي:
- ما دور الإعلان الإشهاري الإلكتروني في عملية التسويق التجاري؟
يتبعها مباشرة التساؤلات الفرعية:
- ماهو الإعلان الإشهاري بصفة عامة ووسائله الكلاسيكية؟
- ماهية الإعلان الإلكتروني وما وسائله الإلكترونية؟
- ماهي التجارة الإلكترونية وإجراءاتها القانونية في الجزائر؟
وبعد ذلك أسباب اختيار الموضوع، والأهداف من هذه الدراسة، وكذا المنهج المتبع فيها، مرورا لمفاهيم الدراسة، وصولا للدراسات السابقة في ذات الموضوع، إلى الصعوبات التي واجهتني خلال البحث.
أما الفصل الثاني أي الإطار النظري، فتطرقت من خلاله إلى تعريف الإشهار بصفة عامة ووسائله الكلاسيكية، كذلك عرَّفت الإعلان الإشهاري الإلكتروني وأهم وسائله،وأيضا التجارة الإلكترونية في الجزائر إجراءاتها القانونية.
أما الفصل الثالث المتمثل في الجانب التطبيقي، الذي قمت فيه بالتحليل السيميولوجي لأربع ومضات إشهارية تبث في القنوات الجزائرية: ( زيت عافيةن بذور شيواوا، المكمل الغذائي شاربونال بلوس، الحليب المجفف داديلي) حسب مقاربة رولان بارت.
وتكمن أهمية الدراسة في معرفة دور الإعلانات الإشهارية الإلكترونية في التأثير على المشاهد، وهذا من خلال عرض المنتجات بشكل متكرر على التلفزيون والانترنت، من أجل جذب أكبر عدد من المستهلكين للسلع والخدمات، من خلال استخدام معايير إشهارية في الومضات التي يتم بثها في القنوات الجزائرية، عن طريق معرفة الرموز والدلالات والأشكال في هذه الومضات المنتقاة.
وخَلُصَتْ هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أذكر منها:
- يساهم الإعلان الإشهاري الإلكتروني في التعريف بالمنتج ومعرفة خصائصه كما يؤثر أيضا في إقناع الجمهور المتلقي بفكرة ضرورة اقتناء المنتج وتجربته.
- تقتضي ممارسة التجارة الإلكترونية العديد من الضوابط والالتزامات القانونية, سواء للمنتج أو المستهلك وذلك لحماية الطرفين ودون المساس بشخص أحدهما.
- لهذه الومضات التي تم تحليلها سيميولوجيا أبعاد فنية وجمالية من ناحية المكان الذي تم فيه تصوير الومضات من إضاءة وديكور وألوان ...., بالإضافة إلى جمال المنتج والشخصيات.
- التباين الواضح والجلي بين الومضات من خلال استخدام معايير مختلفة بين كل ومضة وأخرى.
الومضات الإشهارية مليئة بالرموز والمعاني الخفية التي لا يمكن التوصل لها إلا عن طريق تحليلها سيميولوجيا.
Abstract:
The subject of my study “the role of electronic advertising in the commercial marketing process” in view of the effective role played by advertisements and electronic advertisements in the commercial marketing process via the Internet, as the latter has become an effective element and they have a strong influence on the consuming public because of its privileges and facilities between the product. And the recipient.
I divided the study into three chapters:
1- The first chapter: represents the methodological framework, which includes the problem of the study, and the main question:
What is the role of electronic advertising in the commercial marketing process?
These are immediately followed by sub-questions:
What is the role of advertising in general?
What is electronic advertising and its electronic means?
What is e-commerce and its legal procedures in Algeria?
And then the reasons for choosing the topic, the objectives of the study, previous studies, and the difficulties that faced me during the research.
2- Chapter Two: The theoretical framework, which includes: defining advertising in general and its classical means, electronic advertising and its most important means, and electronic commerce in Algeria and its legal procedures.
3- Chapter three: is the applied aspect of the study, in which I conducted a semiological analysis of four advertisements broadcast on Algerian channels (Afiya oil, the nutritional supplement Charbonal Plus, Chihuahua sunflower seeds, and Dadeli powdered milk) according to Roland Barthes’s approach.
The importance of the study lies in knowing the role of electronic advertising in influencing the receiving viewer, and this is through displaying products repeatedly on television and the Internet in order to attract the largest number of consumers for goods and services through the use of advertising standards in the advertisements that are broadcast on Algerian channels, through Knowledge of symbols, meanings and shapes in advertisements.
The study concluded with a set of results:
Electronic advertising contributes to introducing the product and knowing its characteristics. It also influences convincing the receiving audience of the idea of the necessity of purchasing and trying the product.
The practice of e-commerce requires many laws, whether for the producer or the consumer, in order to protect both parties without harming either one.
These advertisements, which were analyzed semiologically, have artistic and aesthetic dimensions in terms of the place where the filming took place, including lighting, décor, colours... in addition to the aesthetics of the product and the characters.
The clear discrepancy between advertisements through the use of different criteria between one advertisement and another.
Advertisements are full of symbols and hidden meanings that can only be reached by analyzing them semiotically.