الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى كل من الرضا عن الدراسة ودافعية الإنجاز الأكاديميتلاميذ المرحلة الثانوية، والكشف عن طبيعة العلاقة بينهما، ومعرفة الفروق بينهم في مستوى كل من الرضا عن الدراسة ودافعية الإنجاز الأكاديميحسب متغيرات الجنس والرغبة والتخصص، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطبيق كل من مقياسي الرضا عن الدراسة الذي أعدته بكير مليكة(2016)، ومقياس دافعية الانجاز الأكاديمي من إعداد الغامدي (2009). كما اختيرت عينة الدراسة بطريقة قصدية، وقد تكونت من (73)تلميذا وتلميذة مستخدمين المنهج الوصفي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن :
1. مستوى الرضا عن الدراسة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية مرتفع.
2. مستوى دافعية الانجاز الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية مرتفع.
3. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الدراسة ودافعية الانجاز الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات تلاميذ المرحلة الثانوية في كل من مستوى الرضا عن الدراسة ودافعية الانجاز الأكاديمي تعزى لمتغير الجنس.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات تلاميذ المرحلة الثانوية في كل من مستوى الرضا عن الدراسة ودافعية الانجاز الأكاديمي تعزى لمتغير الرغبة.
6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات تلاميذ المرحلة الثانوية في كل من مستوى الرضا عن الدراسة ودافعية الانجاز الأكاديمي تعزى لمتغير التخصص.
الكلمات المفتاحية:الرضا عن الدراسة-دافعية الانجاز الأكاديمي-تلاميذ المرحلة الثانوية.
Abstract:
Thisstudy aimed to identify the level of both satisfaction with study and motivation for academic achievement among secondary school students, and to reveal the nature of the relationship between them, and to know the differences between them in the level of both satisfaction with study and motivation for academic achievement according to the variables of gender, desire, and specialization. To achieve the objectives of the study, we applied each of the following: The study satisfaction scale prepared by BakirMalika (2016), and the academic achievement motivation scale prepared by Al-Ghamidi (2009).The study sample was chosen intentionally and consisted of (73) male and female students using the descriptive approach. The results of the study showed that:
1. The level of satisfaction with study among secondary school students is high.
2. The level of motivation for academic achievement among secondary school students is high.
3. There is a statistically significant correlation between satisfaction with study and academic achievement motivation among secondary school students.
4. There are no statistically significant differences between the grades of secondary school students in both the level of satisfaction with study and academic achievement motivation due to the gender variable.
5. There are no statistically significant differences between the grades of secondary school students in both the level of satisfaction with study and academic achievement motivation due to the desire variable.
6. There are no statistically significant differences between the grades of secondary school students in both the level of satisfaction with study and motivation for academic achievement due to the specialization variable.
Keywords: satisfaction with study - academic achievement motivation - secondary school students.