Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى كل من الذكاء الوجداني والاتزان الانفعالي لدى التلاميذالمتفوقين دراسيا بالمرحلة الثانوية والكشف عن العلاقة بين الذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعالي لديهموكذلك التعرف على الفروق بين درجاتهم في كل من الذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعاليحسب كل من متغيرات: الجنس والتخصص والمستوى الدراسي. وتكونت عينة الدراسة من (55) تلميذا وتلميذة متفوقين دراسيا، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، واعتماد مقياسي الذكاءالوجدانيمن إعدادكل من فاروق عثمان ومحمد عبد السميع(1998)، ومقياس الاتزانالانفعاليتم اعداده من طرف ياسمين عمر حلاوة (2016). وتوصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي:
1. مستوىالذكاءالوجدانيمرتفعلدىالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانوية.
2. مستوىالاتزانالانفعاليمرتفعلدىالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانوية.
3. توجدعلاقةارتباطيةذاتدلالةاحصائيةبينالذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعاليلدىالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانوية.
4. لاتوجدفروقذاتدلالةاحصائيةفيكل من الذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعاليبينالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانويةحسبمتغيرالجنس.
5. لاتوجدفروقذاتدلالةاحصائيةفيكلمنالذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعاليبينالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانويةحسبمتغيرالتخصص.
6. لاتوجدفروقذاتدلالةاحصائيةفيكلمنالذكاءالوجدانيوالاتزانالانفعاليبينالتلاميذالمتفوقيندراسيافيالمرحلةالثانويةحسبمتغيرالمستوىالدراسي.
الكلمات المفتاحية:الذكاء الوجداني-الاتزان الانفعالي- المتفوقيندراسيا.
Abstract:
This study aimed to identify the level of both emotional intelligence and emotional balance among students who excelled academically in the secondary stage, and to reveal the relationship between emotional intelligence and emotional balance for them, as well as to identify the differences between their scores in both emotional intelligence and emotional balance according to the variables: gender, specialization, and academic level. . The study sample consisted of (55) students who excelled academically, who were selected in a simple random way. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used, and the two emotional intelligence scales prepared by Farouk Othman and Muhammad Abdel Samiaa (1998) were adopted, and the emotional balance scale was prepared by Yasmine Omar Halawa (2016). The results of the study reached the following:
1. The level of emotional intelligence is high among students who excelled academically in the secondary stage.
2. The level of emotional stability is high among students who excelled academically in the secondary stage.
3. There is a statistically significant correlation between emotional intelligence and emotional stability among students who excelled academically in the secondary stage.
4.There are no statistically significant differences in both emotional intelligence and emotional balance among students who excelled academically in the secondary stage according to the gender variable.
5.There are no statistically significant differences in both emotional intelligence and emotional balance among students who excelled academically in the secondary stage according to the specialization variable.
6. There are no statistically significant differences in both emotional intelligence and emotional balance among students who excelled academically in the secondary stage according to the academic level variable.Keywords: emotional intelligence - emotional balance - academically outstanding students.