Abstract:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين اليقظة الذهنية والإتزان الإنفعالي، والكشف عن مستوى كل من المتغيرين، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة إعتمدت الطالبة على المنهج الوصفي الإرتباطي، لأنها الأنسب للدراسة، كما تم الإعتماد على مجموعة من الأدوات التي طبقت على البيئة الجزائرية، وتتمثل في مقياس اليقظة الذهنية من إعداد (Baer et al ;2006) ،ومقياس الإتزان الإنفعالي من إعداد حسين عبد الحميد عيسى، وتم تطبيق الدراسة الأساسية على عينة قوامها (70) أستاذ وأستاذة من أساتذة جامعة زيان عاشور بالجلفة أختيرت بطريقة قصدية، وتمت معالجة البيانات التي تحصل عليها الطالبة ببرنامج spss 27، بالإضافة إلى إستعمال الطالبة لعدة أساليب إحصائية، كالمتوسط الحسابي والإنحراف المعياري، إختبار(T) ،معاملا الإرتباط بيرسون، تحليل التباين الأحادي وقد أسفرت نتائج الدراسة بأنه توجد علاقة إرتباطية موجبة بين اليقظة الذهنية والاتزان الانفعالي لدى أعضاء هيئة التدريس ، لدى أعضاء هيئة التدريس مستوى مرتفع من اليقظة الذهنية، لدى أعضاء هيئة التدريس مستوى متوسط من الإتزان الإنفعالي.
الكلمات المفتاحية: اليقظة الذهنية، الإتزان الإنفعالي، أعضاء هيئة التدريس
The current study aimed to reveal the relationship between mindfulness and emotional stability, to reveal the level of both variables, and to achieve the objectives of this study ،The student relied on the descriptive approach, as it is best suited to study, and a set of tools applied to the Algerian environment, namely the mindfulness scale prepared by Baer et al. 2006. and the emotional stability scale prepared by Abdel hamid Issa ; The basic study was applied to a sample of (70) Professors of Zian Ashour University at Djelfa were selected in a manner. The data treated with spss 27, in addition to the student's use of several statistical methods, such as arithmetic average and standard deviation, test (T), Pearson coefficients, analysis of unilateral disparities. The results of the study resulted in a positive correlation between mindfulness and emotional stability among faculty members. Faculty members have a high level of mindfulness. Faculty members have an average level of emotional balance.
Keywords: mindfulness, emotional stability, faculty members.