الخلاصة:
ان الدراسة التي تطرقنا إليها إستهدفت الكشف عن العلاقة بين الرأسمال الثقافي للأسرة بالتحصيل الدراسي للتلاميذ وذلك لأن ثقافة الوالدين لها مردود إيجابي على مستواهم التحصيلي .
قد تم توظيف الكلمات المفتاحية كالتالي :
الرأسمال الثقافي، الثقافة ،الأسرة،التحصيل الدراسي، التلاميذ
وقد بدأنا دراستنا بالتساؤل العام المتمثل في مايلي:
- هل الرأسمال الثقافي للأسرة له علاقة بالتحصيل الدراسي للتلاميذ ؟
وتم من خلاله إستنتاج التساؤولات الفرعية وهي:
- هل يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على المعدل التراكمي؟
- هل يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على الإستيعاب داخل القسم؟
- هل يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على النتائج المتحصل عليها؟
والفرضيات كانت فيما يلي:
- يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على المعدل التراكمي .
- يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على المعدل الإستيعاب داخل القسم .
- يؤثر الرأسمال الثقافي للأسرة على النتائج المتحصل عليها
وحيث تم بناء الإطار النظري للدراسة بجمع المعلومات المعرفية التي تحتوي على متغيرات الدراسة وأجريت هذه الدراسة بإبتدائية الكرمونية ببلدية عين معبد على تلاميذ السنة الخامسة إبتدائي متكونة من عينة 25 تلميذ وتلميذة وإعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي الذي يعد أسلوبا أساسيا لجمع معلومات ونتائج كافية ودقيقة أما بالنسبة للعينة كانت عينة قصدية مرفقة بتقنيات بحثية متمثلة في الملاحظة والمقابلة وإستمارة الإستبيان .
وفي الختام كانت النتائج المتحصل عليها هي:
- الرأسمال الثقافي للأسرة له علاقة بالمعدل التراكمي والإستيعاب داخل القسم والنتائج المتحصل عليها
Study summary :
Summary: The study that we discussed aimed to reveal the relationship between the family’s cultural capital and the academic achievement of students.
This is because the culture of the parents has a positive impact on their level of achievement. The keywords were used as follows: cultural capital, culture, family, academic achievement, students.
We began our study with the general question. Which is as follows:
- Does the family's cultural capital have a relationship with students' academic achievement?
Through it, the sub-questions were concluded:
- Does the family’s cultural capital affect the cumulative GPA?
- Does the family’s cultural capital affect absorption within the department?
- Does the family’s cultural capital affect the results obtained?
The hypotheses were as follows:
- The family's cultural capital affects the cumulative GPA
- The cultural capital of the family affects the absorption rate within the department
- The family's cultural capital affects the results obtained
The theoretical framework of the study was built by collecting cognitive information that contains the variables of the study This study was conducted at Al-Karmouniya Primary School in the municipality of Ain Ma’bad on fifth-year primary school students, consisting of a sample of 25 male and female students. We relied on the descriptive analytical approach, which is a basic method for collecting sufficient and accurate information and results. As for the sample, it was a purposive sample accompanied by research techniques represented in observation, interviews, and a questionnaire form. In conclusion, the results obtained were:
- The family’s cultural capital is related to the cumulative average, absorption within the department, and the results obtained