الخلاصة:
ملخص
يعد القران الكريم الدافع الروحي واألساسي األول في تكوين شخصية هذا المفكر الجزائري .
هو شاهد للقرن عاش مرحلة االستعمار ومرحلة التحرر واالستقالل معا فتميز أثناء ذلك
بمواجهة الصعاب والتحديات،كما واكب األحداث والتحوالت الحاصلة في القرن 02م.
ومع نهاية القرن 91م ومطلع القرن 02م ظهور فئة شبابية مثقفة ثقافة عربية وأخرى ومثقفة
ثقافة مزدوجة تخرجوا من المساجد والزوايا او من معاهد خارجية كجامع الزيتونة بتونس
واألزهر بمصر .
حيث كان موقف مالك بن نبي اتجاه النخبة المفرنسة صارما وناقدا وأما بالنسبة لموقفه اتجاه
النخبة اإلصالحية وأصحاب التوجه االستقاللي كان مؤيدا إال انه قد تراجع في الفترة األخيرة
وبعد المؤتمر اإلسالمي وتغيرت وجهة نظره حول هذه النخب .
The Holy Quran is the first spiritual and fundamental motive in
the formation of the personality of this Algerian thinker .
He is a witness of the century who lived the stage of colonialism
and the stage of liberation and independence together, and during
that he was distinguished by facing difficulties and challenges, as
well as keeping abreast of the events and transformations taking
place in the 20th century.
At the end of the 19th century and the beginning of the 20th
century, an educated and educated Arab and other dual-cultural
youth class emerged, who graduated from mosques and corners or
from foreign institutes such as the Zaytuna mosque in Tunisia and
Al-Azhar in Egypt .
As for his position towards the reformist elite and those with an
independent orientation, he was supportive, but he has recently
retreated after the Islamic Conference and his point of view on
these elites has changed .